Recept: Gottebollar




Ingredienser
6 fikon (går säkert att använda dadlar eller aprikoser om man föredrar det)
1 dl (ca 60 g) cashewnötter
25 g mörk choklad (jag använde carbzone's low carb-choklad med sötningsmedel istället för socker)
2 msk starkt kaffe
3 krm vaniljpulver
kokosflingor att rulla i

Skär fikonen och lägg i blöt medan du gör i ordning det andra.
Grovhacka nötterna och finriv chokladen.
Mixa nötter, choklad, kaffe och vaniljpulver.
Häll av och krama ut vattnet från fikonen och mixa med de övriga ingredienserna.
Det går att rulla dem på en gång, men om man ställer in smeten i kylen i ungefär en timme går det lättare. Forma till bollar och rulla i kokos.

Jag gjorde 10 stycken ganska normalstora bollar (snodde åt mig två stycken innan jag kom på att jag skulle fota, haha), och det blev cirka 80 kcal/boll. Ganska mycket, men eftersom det bara är nyttiga grejer i tycker jag att man kan unna sig sånt här ibland. Bättre än vanliga chokladbollar i vanliga fall.

Receptet hittade jag på någon hälsoblogg, kommer tyvärr inte ihåg vilken, men har gjort om det lite.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: